Nieuws.

Nancy Lamerigts, 19-07-2023

Hoe loop je als wervelkolomchirurg voorop in de value-based gezondheidszorg?

Wat is nodig voor een succesvolle wervelkolomchirurgische praktijk binnen de steeds veranderende value-based gezondheidszorg?

De basis van dit blog is een artikel verschenen in Beckers Spine Review; opinies zijn weliswaar opgetekend vanuit het Amerikaanse gezondheidssysteem, maar gelden deze niet ook voor de Nederlandse situatie?

Welke drie dingen zijn nodig, dan wel het overwegen waard?

  1. Uitvoeren van wervelkolomoperaties in poliklinische setting

De trend naar poliklinische wervelkolomchirurgie zette al ruim voor de pandemie in en is afgelopen jaren toegenomen toen patiënten en chirurgen uit ziekenhuizen wilden blijven die patiënten met COVID-19 behandelden. De ontwikkeling in technologie,  zoals de endoscoop, maakt spinale procedures ook minder invasief. Hierdoor kunnen patiënten gemakkelijker kort na de operatie naar huis.

“Mijn hoop zou zijn dat als we over vijf jaar terugkijken, onszelf feliciteren met de monumentale vooruitgang die we hebben geboekt bij het verplaatsen van patiënten die geopereerd moeten worden naar een poliklinische setting. En dat we de afgelopen jaren zien als een kantelpunt in die snelle beweging,” zei Grant Shifflett, MD, een wervelkolomchirurg bij DISC Sports and Spine Center in Newport Beach, Calif. “Ik denk dat als je niet in de trein zit die nu patiënten naar de poliklinische OK verplaatst, je over vijf jaar in een steeds meer geïsoleerde positie zit.”

  1. Verzamelen van klinische uitkomsten

Het verzamelen van klinische gegevens zal cruciaal zijn om in de toekomst meer gepersonaliseerde zorg te leveren en de waarde van de geleverde zorg te bewijzen.

“Gegevens worden waardevol wanneer deze een weerspiegeling zijn van de dagelijkse prestaties”, zegt Mark Vorherr, CEO van Mayfield Brain &Spine uit Cincinnati. “Ik geloof dat zowel kwalitatieve als kwantitatieve gegevens even waardevol zijn. Door onze rapportages en het vervaardigen van proactieve uitkomstgegevens uit te breiden, zijn we in de positie om ons leiderschap in hoogwaardige patiëntenzorg uit te breiden.”

In Nederland kan bijvoorbeeld met de Patient Journey App naast een real-time gepersonaliseerde digitale pre- en postoperatieve begeleiding van patiënten ook prospectief klinische uitkomstmaten worden verzameld.

  1. Direct-marketing richting patiënten

Chirurgen zien steeds meer verwijzingen via niet-traditionele bronnen. Hoewel het nog altijd belangrijk is om goede relaties te hebben met verwijzende artsen en een uitstekende mond-tot-mondreclame in de gemeenschap, zien chirurgen ook geweldige resultaten met directe patiënt marketing. In Nederland zijn momenteel met name de ZBC’s actief op dit gebied, maar op social media maken ook de grote murale centra steeds meer bekend wat ze voor patiënten kunnen betekenen en welke hoogwaardige technologie en zorg ze aanbieden.

“We zien dat meer patiënten online gaan om informatie te zoeken,” zei Alok Sharan, MD, een wervelkolomchirurg bij NJ Spine and Wellness in East Brunswick, N.J. “Naast de traditionele Google-zoekopdracht zijn patiënten op zoek naar informatie op Youtube en sociale media. Deze kanalen bieden niet alleen informatie en kennis, maar stellen patiënten ook in staat om te bepalen of ze de arts kunnen vertrouwen. “Issada Thongtrangan, MD, van Microspine in Scottsdale, Ariz., zei ook dat zijn belangrijkste verwijzingen nu direct komen via Google-advertenties en sociale mediaplatforms. “Ik deel kennis en onderwijs potentiële patiënten zodat ze hun opties kennen en hoe mijn aanpak hen meer ten goede kan komen dan sommige anderen keuzemogelijkheden,” zei hij. “Ik ben ook van plan om met meer patiënten in contact te komen via online webinars.”

Link naar originele artikel Laura Dyrda in Becker’s Spine Review

Meer nieuws.